Spotkania partnerskie

SPOTKANIE PARTNERSKIE W PORTUGALII

Każdy z nas nieustannie podróżuje. Nie mam tu jedynie na myśli zwyczajnego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Można powiedzieć, że nasze całe życie jest jedną wielką podróżą, a wspomnienia walizkami. Kończąc jedną wycieczkę wysiadamy na przystanku by potem złapać drugi autobus i ruszyć dalej.

5 maja bieżącego roku w ramach projektu edukacyjnego COMENIUS my, uczniowie gimnazjum nr 1 wraz z nauczycielami odwiedziliśmy przepiękne państwo-Portugalię. Zatrzymaliśmy się w miejscowości o nazwie Vila Pouca de Aguiar. Poznaliśmy lokalną kulturę, a wiele jej elementów bardzo nas zaskoczyło. Wydaje mi się, że najbardziej niesamowitą częścią wycieczki była dla nas wszystkich możliwość poznania bliżej lokalnego rytmu dnia, ponieważ zamiast tak jak zazwyczaj podczas wycieczek zatrzymywania się w hotelu mieszkaliśmy u rodzin. Razem z naszymi portugalskimi przyjaciółmi, którzy mieli zbliżony wiek do nas wstawaliśmy mężnie rano, a następnie wybieraliśmy się na zbiórkę do szkoły. Stamtąd najczęściej zabierał nas autokar.

Podczas pierwszych dni naszego pobytu w Portugalii mogliśmy na własne oczy zobaczyć całą procedurę produkcji wina, z którego słynie ten kraj. Wraz z przewodnikiem udaliśmy się także na krótki spacer po jaskini, z której w starożytności można było wydobywać złoto, niestety nie mieliśmy tyle szczęścia aby znaleźć tam coś drogocennego. Przy okazji podziwialiśmy wspaniały krajobraz, który zapierał dech w piersiach- strome wzgórza porośnięte piękną roślinnością, a u ich podnóża wąskie przesmyki tworzące dróżki dla turystów dawały poczucie małości nas, ludzi wobec siły natury i jej wytworów.

Podczas kolejnych etapów naszej wycieczki podróżowaliśmy statkiem po rzece Douro, a także zwiedziliśmy miasto Porto. Przy okazji mogliśmy także podziwiać niezwykły dorobek artystyczny i architektoniczny Portugalii, na przykład ręcznie malowane obrazy przedstawiające historię kraju na jednym z dworców.

Wraz z naszymi portugalskimi przyjaciółmi uczestniczyliśmy w odbywających się w lokalnej szkole lekcjach chemii i angielskiego. Widzieliśmy także tych najmłodszych, którzy dzielnie przedstawiali nam swoje umiejętności wokalne. Nie zabrakło okazji do nauki języka portugalskiego, oczywiście na co dzień zarówno my jak i nasi przyjaciele musieliśmy porozumiewać się w języku angielskim.

Ostatni dzień przyniósł ze sobą wiele łez. Bardzo trudno było nam się wszystkim rozstać. Nikt nie przypuszczał, że tak krótki czas może połączyć ludzi w ten sposób jaki zrobił to z nami. Uświadomiliśmy sobie wtedy wszyscy, że projekt, w którym braliśmy udział był czymś więcej niż tylko zwyczajne wypełnianie poszczególnych zadań. Nauczyliśmy się, że nieważne skąd jesteśmy i że choć na pozór bardzo się różnimy, ponieważ wszyscy razem tworzymy świat pełen przyjaźni i miłości, świat, w którym każdy może czuć się doceniony i kochany.

Przyjaźnie które między sobą zawarliśmy mam nadzieję, że nigdy się nie skończą. Jesteśmy pełni wdzięczności za zorganizowanie przez nasze gimnazjum takiego przedsięwzięcia, ponieważ to, jaką drogę przeszliśmy od początku do końca jest cudowne i wspaniałe.